Calanus finmarchicus een duurzame bron van omega 3-vetzuren

Calanusolie is een nieuwe en bijzondere vorm van omega 3-vetzuren en is voor het eerst beschikbaar als voedingssupplement. Calanusolie wordt verkregen uit Calanus finmarchicus (zoöplankton) uit de schone, noordelijke wateren. Deze olie is bijzonder vanwege de omega 3-vetzuren in de vorm van wax esters (was esters) en vanwege de rode kleur. Calanusolie wordt al langer gebruikt als voedingsbron bij de kweek van Atlantische zalm. Deze bijzondere olie is nu als eerste in Nederland beschikbaar als actief bestanddeel in een voedingssupplement.

CALANUS FINMARCHICUS, een nieuwe bron van omega 3-vetzuren Verantwoord voor het ecosysteem en goed voor de gezondheid

De Calanus finmarchicus komt in zeer grote aantallen voor in de noordelijke Atlantische Oceaan en de aangrenzende zeeën. De biomassa van zoöplankton in noordelijke zeeën wordt geschat op 300 miljoen ton, vele malen groter dan de biomassa van vis in deze wateren. Jaarlijks wordt slechts de minieme hoeveelheid van 0,1% geoogst. De vangst staat onder toezicht van de Noorse overheid.

Rijk aan EPA, DHA en SDA

De wax esters (was esters) in calanusolie (esters van een vetzuur en een vetalcohol) bevatten niet alleen de bekende meervoudig onverzadigde omega 3-vetzuren EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur), maar is tevens rijk aan stearidonzuur (SDA). Het omega 3-vetzuur SDA komt nauwelijks voor in visolie. Het advies van de Gezondheidsraad is om per dag 200 milligram omega 3-vetzuren uit vis te consumeren.

Bijzondere vorm: wax esters

De vorm van de omega 3-vetzuren is minstens zo belangrijk als de hoeveelheid die wordt ingenomen. Calanusolie bevat een vorm van omega 3-vetzuren die goed wordt opgenomen en specifieke, gunstige eigenschappen voor onze gezondheid heeft. In een vergelijkende studie werd evenveel EPA+DHA uit calanusolie opgenomen als uit een geconcentreerd visolieproduct met een twee maal hoger gehalte aan EPA+DHA.

Goede opname in de darmen

Het verschil in werking tussen omega 3-vetzuren uit calanusolie en uit visolie komt vermoedelijk tot stand door de tragere vertering van wax esters dan van ethylesters of triglyceriden uit visolie. Bij de vertering van wax esters komen de vrije vetzuren pas lager in de darmen vrij. Deze darmgebieden zijn het rijkst aan receptoren die reageren op vrije vetzuren, de zogenaamde vetzuursensoren FFA4 (Free Fatty Acid receptor 4), ook wel GPR120 genoemd.
Het onderzoek naar deze receptoren is relatief nieuw en is in korte tijd enorm toegenomen. Een verminderde functie van FFA4 kan een belangrijke factor zijn bij obesitas, insulineresistentie en ontstekingsprocessen. EPA, DHA en SDA zijn sterke activators van FFA4, wat suggereert dat de werking van calanusolie al in de darmen begint.

Van nature bevat calanusolie het antioxidant ‘astaxanthine’ die de rode kleur geeft aan de olie en goed is voor de stabiliteit van de olie.

NourSea environmentally sustainableVerantwoord voor het ecosysteem

Waar deze calanusolie vandaan komt is exact bekend. Van overbevissing is geen sprake. De visserij wordt duurzaam en ecologisch verantwoord uitgevoerd en levert bijna geen onnodige bijvangst op. Doordat de Calanus finmarchicus laag in de voedselketen staat en in schone wateren gevangen wordt, bevat de olie nauwelijks zware metalen, PCB’s en andere verontreiniging. Dit in tegenstelling tot andere marine bronnen van omega 3-vetzuren. De extractie van de calanusolie vindt plaats zonder enige bewerking met chemische stoffen.

Debuut in de Europese Unie

In december 2017 heeft de Europese Unie de vergunning verleend om olie uit Calanus finmarchicus als ingrediënt in voedingssupplementen te gebruiken. Springfield heeft in de EU de primeur en introduceert als eerste NourSea Calanusolie. Dit omega 3-vetzuur supplement is vanaf nu verkrijgbaar in Nederland en andere Europese landen.

Inspirerende video´s over Calanusolie